VAT – Zmiany dotyczące ewidencji prowadzonej przez dostawców usług płatniczych
Projekt ustawy w szczególności przewiduje nałożenie na dostawców usług płatniczych zlokalizowanych w Polsce obowiązku:
- prowadzenia kwartalnej ewidencji płatności i odbiorców płatności w odniesieniu do świadczonych usług płatniczych, zawierającej m.in. informacje umożliwiające identyfikację odbiorcy płatności i samej płatności;
- przechowywania ewidencji przez okres 3 lat od zakończenia roku podatkowego, w którym nastąpiła płatność;
- kwartalnego przesyłania ewidencji Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej w formie elektronicznej, w terminie do końca miesiąca następującego po upływie kwartału, którego dotyczy ewidencja.
Powyższe obowiązki będą miały zastosowanie w przypadku, gdy spełnione zostaną łącznie dwa warunki:
- środki pieniężne będą przekazywane od płatnika zlokalizowanego w państwie członkowskim (co do zasady jest to nabywca towarów/usług) do odbiorcy płatności zlokalizowanego w innym państwie członkowskim bądź poza UE (co do zasady jest to sprzedawca towarów/usług) oraz
- dostawca usług płatniczych zrealizuje w ciągu kwartału kalendarzowego więcej niż 25 takich płatności transgranicznych na rzecz tego samego odbiorcy.
VAT – Obligatoryjne e-fakturowanie (KSeF)
Ustawa przewiduje obowiązek wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od 1 lipca 2024 r. obowiązek będzie miał zastosowanie do podatników VAT. Pozostali podatnicy:
- zwolnieni z VAT,
- wystawiający faktury uproszczone oraz paragony uznawane za FV uproszczone oraz,
- korzystający z kas rejestrujących do wystawiania faktur.
– będą zobowiązani do korzystania z KSeF od 1 stycznia 2025 r.
Tymczasowo, od 1 lipca 2024 r. do końca 2024 r. paragony z NIP nabywcy do kwoty 450 zł będą nadal uznawane za tzw. faktury uproszczone, natomiast od 1 stycznia 2025 r.:
- nie będzie możliwe wystawianie faktur za pomocą kasy fiskalnej oraz,
- paragony z NIP nabywcy nie będą uznawane za faktury uproszczone.
Ponadto w KSeF fakultatywnie będą mogły być wystawiane faktury VAT RR, czyli dokumentujące nabycie produktów rolnych lub usług rolniczych od rolnika ryczałtowego.
Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. faktury B2C) zostaną wyłączone z obowiązku korzystania z systemu faktur elektronicznych.